كيوی و خواص مفيد آن

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

کیوی

 
 
 پایگاه صاعقه::كيوي منبع غني از فيبر است و مي‌تواند به سلامت دستگاه گوارش كمك كرده و همچنين در دفع مواد سمي از روده موثر است، در نتيجه از سرطان روده جلوگيري مي‌كند.
كيوي يكي از ميوه‌هايی است که داراي طعم و مزه فوق‌العاده‌اي است اما اكثر مردم از اين ميوه خارق‌العاده بي‌بهره‌اند زيرا اين ميوه فقط در چند كشور به عمل مي‌آيد. كيوي در ابتدا در كشور چين به عمل آمده و در آن كشور به نام ديگري آن را مي‌شناخته‌اند، زماني كه كشاورزان نيوزيلند شروع به كشت اين ميوه و در نهايت صادر كردن آن به ساير كشورها نمودند اين ميوه به «كيوي» معروف شد. از اين ميوه به عنوان ميوه ملي چين نيز ياد مي‌كنند. گوشت ميوه كيوي سبز كمرنگ بوده و داراي دانه‌هاي سياه رنگ است و از عطر و طعم خاص و فوق‌العاده‌اي برخوردار است.
 
سرشار از مواد مغذي
ميوه كيوي سرشار از مواد مغذي معدني و ويتامين‌هاست. اين ميوه شامل مقدار قابل توجهي ويتامين A، C و E است. ويتامين C يك آنتي‌اكسيدان حلال در آب است كه بدن را از ابتلا به چاقي، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان حفظ مي‌كند. ويتامين E نيز تأثير مشابهي با ويتامين C دارد اما آنتي‌اكسيدان حلال در چربي است، ميوه كيوي به دليل داشتن اين دو ويتامين به حفاظت بدن در مقابل «راديكال‌هاي آزاد» حفظ مي‌كند. فيبر غذايي موجود در كيوي براي درمان بيماري‌هايي مثل ديابت از طريق كنترل سطح قند خون مفيد است. مصرف كيوي همچنين از ابتلا به سرطان روده جلوگيري مي‌كند و مقدار فيبر بالاي آن مقدار سطح كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. پزشكان همچنين به بيماراني كه از بيماري‌هاي قلبي رنج مي‌برند، توصيه مي‌كنند كه روزانه اين ميوه را مصرف كنند تا شانس دومين سكته قلبي در آنان كاهش يابد.
اين ميوه كوچك و قهوه‌اي رنگ يكي از غني‌ترين منابع برخي مواد مغذي مورد نياز بدن است. كيوي سرشار از آنتي‌اكسيدان بوده و ميزان ويتامين C موجود در كيوي از پرتقال بيشتر است. اين ميوه همچنين منبع خوبي از پتاسيم، فيبر و ميزان قابل توجهي از ويتامين‌هاي A و E است. از بروز آسم و ساير بيماري‌هاي تنفسي جلوگيري مي‌كند. تحقيقات انجام‌شده در ايتاليا كه بر روي 18000 نفر از كودكان 6 تا 8 سال انجام شد، حاكي از آن است كه كيوي داراي اثرات درماني بر روي بيماري‌هاي تنفسي است. در اين تحقيق ثابت شد كودكاني كه در هفته 5 تا 7 واحد ميوه كيوي و مركبات مصرف مي‌كردند 44 درصد كمتر از ساير كودكان (كه يك‌بار در هفته كيوي مصرف مي‌كردند) دچار خس‌خس سينه مي‌شدند. ويتامين E نيز تأثير مشابهي با ويتامين C دارد اما آنتي‌اكسيدان حلال در چربي است، ميوه كيوي به دليل داشتن اين دو ويتامين به حفاظت بدن در مقابل «راديكال‌هاي آزاد» حفظ مي‌كند

 خواص پوست كيوي
علاوه بر اينكه گوشت ميوه كيوي داراي فوايد زيادي است، پوست و دانه‌هاي آن نيز فوايد چشمگير تغذيه‌اي دارند. روغن دانه كيوي حاوي مقادير زيادي آلفالينولنيك اسيد است كه يك اسيد چرب امگا 3 است. اين اسيدهاي چرب نمي‌توانند در بدن ساخته شوند، لذا بايد از طريق رژيم غذايي وارد بدن شوند. تحقيقات حاكي از آن است كه اسيدآلفالينولنيك مي‌تواند در كاهش ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي موثر باشد. پوست ميوه كيوي قابل خوردن است و حاوي فيبر قابل ملاحظه‌اي است. از آنجايي كه مقادير زيادي از ويتامين در زير پوست ميوه‌ها از جمله كيوي وجود دارد، لذا خوردن كيوي با پوست، در مقايسه با زماني كه پوست آن را مي‌گيريم ميزان ويتامين C وارد شده به بدن را افزايش مي‌دهد.

سلامت دستگاه گوارش
كيوي منبع غني از فيبر است و مي‌تواند به سلامت دستگاه گوارش كمك كرده و همچنين در دفع مواد سمي از روده موثر است، در نتيجه از سرطان روده جلوگيري مي‌كند. فيبر موجود در كيوي از بروز يبوست جلوگيري مي‌كند و در پيشگيري از ساير مشكلات معده و روده موثر است.

سلامـت قلـب و عروق
خوردن ميوه كيوي هر روز صبح به مثابه آسپرين عمل كرده و در سلامت قلب موثر است، زيرا از لخته شدن خون جلوگيري مي‌كند. طبق تحقيقات انجام‌شده افرادي كه روزانه به مدت 28 روز، 2 تا 3 عدد كيوي مي‌خوردند از تشكيل لخته در خون آنها به ميزان 18 درصد كاسته شده بود و همچنين تري‌گليسيريد خون آنها تا 15 درصد كاهش يافته بود؛ اين امر به نوبه خود سبب كاهش رسوب و تشكيل پلاك در ديواره رگ‌ها شده و در نتيجه، در برابر بيماري‌هاي قلبي و عروقي بدن را مصون نگه مي‌دارد.

سلامت پوست
كيوي سرشار از ويتامين E است. اين ويتامين نوعي آنتي‌اكسيدان بوده كه مي‌تواند از تخريب سلول‌هاي پوستي جلوگيري كرده و در نتيجه بر سلامت و بهداشت پوست اثرات مثبت دارد.

سلامت سيستم ايمنی
كيوي به علت داشتن ويتامين C به ميزان زياد و همچنين تركيبات آنتي‌اكسيداني فراوان در تقويت سيستم ايمني بدن موثر است.

كيوي و فشار خون
كيوي منبع غني از يك الكتروليت مهم به نام پتاسيم است. پتاسيم با تنظيم كردن مايعات و الكتروليت بدن نقش مهمي در سلامت و فعاليت سلول‌هاي بدن ايفا مي‌كند و با تأثير بر سديم اضافي موجود در بدن، به كنترل ضربان قلب و فشار خون كمك موثري مي‌کند. خوردن ميوه كيوي هر روز صبح به مثابه آسپرين عمل كرده و در سلامت قلب موثر است، زيرا از لخته شدن خون جلوگيري مي‌كندنتايج يك پژوهش جديد نشان مي‌دهد كه خوردن روزانه سه عدد كيوي، فشار خون را كاهش مي‌دهد. در اين پژوهش از 50 مرد و 68 زن با ميانگين سني 55 سال خواسته شد كه به مدت هشت هفته هر روز سه كيوي يا يك سيب بخورند. نتايج اين پژوهش نشان داد كه تأثير كيوي در كاهش فشار خون بيشتر از خوردن سيب بود به گونه‌اي كه ميانگين فشار خون را به ميزان 3/6 ميلي متر جيوه نسبت به ديگران كاهش داد.

 كيوي و سلامت چشم
كيوي منبع غني از لوتئين و زآگزانتين است. اين تركيبات به طور طبيعي در چشم انسان وجود دارند. لوتئين از بروز برخي بيماري‌هاي چشمي از قبيل آب مرواريد و آب سياه پيشگيري مي‌كند. زآگزانتين نيز همراه با لوتئين عمل كرده و در سلامت و بهداشت چشم موثر است. طي تحقيقات انجام شده، خوردن 3 عدد يا بيشتر ميوه كيوي در روز مي‌تواند خطر ابتلا به پيرچشمي را كه اكثرا در افراد ميانسال اتفاق مي‌افتد، كاهش دهد.

 كيوي و سرطان
ميوه كيوي حاوي «فلاوونوئيد» و «كاروتنوئيدها» است كه داراي اثرات آنتي‌اكسيدان هستند. اين «فيتونوترينت‌ها» از DNA بدن محافظت كرده و در نتيجه با جلوگيري از آسيب ديدن DNA مي‌توانند از رشد سلول‌هاي سرطاني جلوگيري نمايند.
در نهايت اينكه پزشكان به افرادي كه از طعم ميوه كيوي، تجربه خوبي ندارند توصيه كرده‌اند كه اين ميوه را به دليل وجود مواد بسيار مغذي آن مصرف كنند.

نكات مهم
كيوي از جمله ميوه‌هايي است كه حاوي اگزالات است. زياد شدن اين ماده در بدن مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي گردد، لذا افرادي كه داراي مشكلات معده يا مشكلات كيسه صفرا هستند، بهتر است در خوردن كيوي احتياط نمايند. همچنين افرادي كه نسبت به آناناس و خربزه حساسيت دارند بايد از خوردن كيوي نيز اجتناب نمايند، زيرا ممكن است نسبت به كيوي هم حساسيت داشته باشند. فوايد تغذيه‌اي بي‌شمار كيوي را نبايد ناديده گرفت. خوردن كيوي يكي از راه‌هاي كمك به حفظ پيشرفت سلامت بدن است!


 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید